Hälsokurs

Kursen, Hälsa online för dig med ryggmärgsskada, är till för dig som vill komma i form till kropp och själ, få mer energi och känna dig starkare och piggare. 

DRIV för liv

— kom i gång på 10 veckor

Vill du lära dig mer om hur sunda levnadsvanor ger bättre förutsättningar för ett hälsosamt liv och därmed öka chansen att hålla dig frisk?

I den här onlinekursen, för dig med ryggmärgsskada och liknande förutsättningar, får du grundläggande kunskaper om att äta hälsosamt och varierat och hur fysisk aktivitet, stress och återhämtning påverkar knopp och kropp.

Kursen ger dig verktyg som du behöver för att hitta nya och bättre vanor!

Redo för DRIV

Att leva med konsekvenserna av en skada på ryggmärgen kan medföra stora utmaningar: ökad sårbarhet för medicinska följdtillstånd och komplikationer är några, fysisk och/eller existentiell smärta, oro för framtid och ekonomi, urinläckage och avföringsläckage, är exempel på andra – och just därför är det extra viktigt att ta hand om sig och sin hälsa.

Innehållet i hälsokursen baseras på forskning och beprövad erfarenhet – att leva hälsosamt med ryggmärgsskada och vilka verktyg som behövs för att hitta och bibehålla nya vanor. Här får du kunskaper, tips och råd så att du kan rusta dig, förbättra din hälsa, ditt välbefinnande och din funktionsförmåga. Du får lära dig att äta hälsosamt och varierat och hur fysisk aktivitet, stress och återhämtning påverkar knopp och kropp.

Huvudteman i kursen är fysisk aktivitet och träning, hälsosamma matvanor, hur du motverkar stress och får återhämtning, motivation, samt strategier och verktyg som stöder att etablera nya vanor. Vi kommer också i diskussioner ta upp det som kallas för existentiell hälsa: mål och mening med livet och hur vi skapar motståndskraft.

Kursen är i form av en studiecirkel och hålls via zoom. För att delta behöver du en dator/mobil eller platta som har kamera och mikrofon.

I kursen varvas föreläsningar med gruppdiskussioner. Varje vecka avslutas med en gemensam reflektion och en hemuppgift. Kursdeltagarna förväntas vara aktiva i alla moment.

Kursdatum vårterminen 2023

Frivillig träff tisdag 21 februari, 19.00-20.00   Hantera digital teknik

Hälsa & välbefinnande tisdag 28 februari, 19.00-20.30
Motion & träning  tisdag 7 mars, 19.00-20.30
Hälsosamma matvanor & viktkontroll  tisdag 14 mars, 19.00-20.30
Motivation & mikrovanor  tisdag 21 mars, 19.00-20.30
Stress & återhämtning  tisdag 28 mars 19.00-20.30
Mer om motion & träning  tisdag 4 april 19.00-20.30
Mer om matvanor & viktkontroll  tisdag 11 april, 19.00-20.30
Mål och mening  tisdag 18 april, 19.00-20.30
Hållbart åldrande  tisdag 25 april, 19.00-20.30
Framtidsvision  tisdag 2 maj, 19.00-20.30

Anmäl dig senast den 18 februari!
Observera: Begränsat antal platser finns.

Kursbeskrivning

Den här kursen vänder sig till dig som vill få kunskap och tips om vad du själv kan göra för ett friskt åldrande, med rörelsenedsättning, få hjälp att komma i gång med hälsosamma rutiner och stärka ditt driv och motivation.

Alla kan må bättre av nya vanor – oavsett ålder. Ibland kan det handla om små enkla föränd-ringar med vars hjälp man kan optimera sin hälsa, undvika komplikationer till sin skada och ge sig själv ett friskare liv. Kursen ger också möjlighet att bredda sitt nätverk och skapa nya vänskaper.

Syfte och målsättning

Den här kursen är till för dig som vill komma i form till kropp och själ, få mer energi och känna dig starkare och piggare. I teori och praktik får du svar på vilken träning och motionsform som kan fungera för dig och vilken mat som är bra. Du får också tips på hur du kan motverka stress, koppla av och sova gott om nätterna. Att etablera nya vanor kan vara svårt och det finns många fällor att ramla i på vägen – här får du strategier och verktyg för att hantera eventuella hinder och problem.

Målsättningen med kursen är att med digitala verktyg och studiecirkeln som form överbrygga geografiska avstånd och fysisk distans. I studiecirkeln träffas människor med liknande intressen och mål. Man byter kunskap och erfarenheter med varandra. Själva idén med en studiecirkel är att man delar med sig av sina tankar och reflektioner, i gruppen både ger man och får stöd.

Att leva med konsekvenserna av en skada på ryggmärgen kan medföra stora utmaningar: ökad sårbarhet för medicinska följdtillstånd och komplikationer är några, fysisk och/eller existentiell smärta, oro för framtid och ekonomi, urinläckage och avföringsläckage, är exempel på andra – och just därför är det extra viktigt att ta hand om sig och sin hälsa.

Innehållet i hälsokursen baseras på forskning och beprövad erfarenhet – att leva hälsosamt med ryggmärgsskada och vilka verktyg som behövs för att hitta och bibehålla nya vanor. Här får du kunskaper, tips och råd så att du kan rusta dig, förbättra din hälsa, ditt välbefinnande och din funktionsförmåga. Du får lära dig att äta hälsosamt och varierat och hur fysisk aktivitet, stress och återhämtning påverkar knopp och kropp.

Upplägg

Vi möts på zoom 1,5 timme en gång i veckan i 10 veckor.
Antal deltagare i gruppen är ca 10 – 12 personer.
Varje träff innehåller en kort genomgång av veckan som varit, en temaföreläsning, gruppdiskussioner och övningar.

Alla som deltar förväntas vara aktiva i alla moment, det vill säga delta aktivt i övningar och diskussioner tillsammans med de andra deltagarna.

Mellan mötestillfällena följer du kursplanen och gör de hemuppgifter som stämmer överens med dina personliga mål.

Under kursen kommer du bli uppmanad att dokumentera vissa hemuppgifter, det du gör och hur det går. Detta blir din personliga motivationsdagbok att spara inför framtiden.

För mer information  ta kontakt med Hanna Isaksson.

Deltagarna berättar kort, i tur och ordning, om erfarenheter från veckan som gått i förhållande till egna handlingsplaner (frivilligt), temaföreläsning ca 30 min, samtal/reflektion om dagens tema samt genomgång av nästa veckas hemuppgift.

Varje veckas hemuppgift kräver ca 1 timmes eget arbete.

Exempel på hemuppgift: Att läsa veckans text och gå på sockerjakt i ditt hem

Inför varje träff får du via mail veckans text att läsa och hemuppgifter att göra eller reflektera kring.

Förutom de uppgifter som är gemensamma för alla, kan du också välja att följa tips och råd som stämmer med dina egna målsättningar: Träningsspåret, Matspåret eller Stresspåret.

Kurslitteraturen utgörs av skrivna texter till varje kurstillfälle samt valda delar ur Livsstilsboken – vägen till ett friskare och lättare liv för dig med rörelsehinder (e-bok och gratis pdf), valda delar ur broschyren Kost, vikt och hälsa för dig med ryggmärgsskada (20 kr eller gratis pdf) och valda delar av hemsidan Ryggmärgsskada.se.

Till detta kan komma förinspelade temaföreläsningar.

Varje veckas hemuppgift kräver ca 1 timmes eget arbete.

Exempel på hemuppgift: Att läsa veckans text och gå på sockerjakt i ditt hem

Kursen genomförs online via programmet zoom. För att delta behöver du:

  • Dator eller annan enhet som exempelvis surfplatta med kamera och mikrofon.
  • Internetuppkoppling
  • Det är bra, men inte nödvändigt, om du har tillgång till en skrivare

Kursen vänder sig i första hand till dig som är lite äldre eller dig som är yngre men levt längre med din ryggmärgsskada. Har du någon annan orsak till din rörelsenedsättning är du också välkommen att söka.

Hälsokursen är en del i projektet DRIV – hälsa online för dig med ryggmärgsskada.

DRIV är ett treårigt projekt, vars mål är att inspirera och motivera till hälsosamma levnadsvanor och ett aktivt liv, oavsett var i Sverige man bor. Projektet genomförs av stiftelsen Spinalis med finansiering från Allmänna arvsfonden.

Ledare för kursen är ämneskunniga personer med stor erfarenhet av att stötta individer i förändringsprocesser.